torstai 18. syyskuuta 2014

Värdfamiljen

Hallå!

Kerron teille nyt vähän tarkemmin mun nykyisestä hostperheestä. Tää on saapumisperhe ensimmäiseksi kolmeksi kuukaudeksi, joista yksi on jo takana päin! Tulen siis vaihtamaan perhettä parin kuukauden päästä.

Mun nykyisessä hostperheessä mulla on tosi mukavat hostvanhemmat ja kolme kaunista siskoa: Malin, Sofie ja Ebba. Malin ja Sofie, pian 23-vuotiaat kaksoset, ovat muuttaneet jo pois kotoa ja opiskelevat Linköpingin yliopistossa. Ebba on samanikäinen kuin minä, mutta käymme eri lukioita Linköpingissä.

Mun hostäiti työskentelee opettajana. Hän on todella sydämellinen ihminen ja puuhaa paljon kaikenlaista kotona. Hostisä on maanviljelijä, työskentelee lähinnä tilan lehmien parissa. Myös hän on todella toimelias, tekee ahkerasti hommia ulkona!


Sisko Malin on tällä hetkellä yliopiston kautta noin kolmen kuukauden vaihdossa Etelä-Koreassa kuten kerroin aiemmin. Malinin norjalainen poikaystävä David asuu sen aikaa Malinin asunnossa. David on tosi mukava ja kuuluu perheeseen, joten näemme häntä vaikka Malin ei olekaan mukana. Paitsi välillä tietysti skypetetään!

Sofie asuu tosi lähellä mun koulua, joten vietän siellä aikaa jonkin verran. Molemmilla tytöillä on todella nätti oma asunto! Sekä Sofie että Malin ovat tosi ihania siskoja. :-)

Ebban kanssa tulee oletettavastikin vietettyä kaikista eniten aikaa. Siksi olemmekin tulleet jo todella läheiseksi. Mitä kaikkea me tehdään yhdessä? Katotaan leffoja, käydään lenkillä tai kävelyllä, matkustetaan kodin ja Linköpingin väliä, tehdään ruokaa. Puhutaan huolista ja ilonaiheista, vitsaillaan, halaillaan ja tehään kaikkea mitä siskot nyt tekee. Ihan oikeat siskot.


Ei onneksi olla riidelty ollenkaan vaikka me ei tietenkään olla täysin samanlaisia ihmisiä. Ebba esimerkiksi käy koulussa yhteiskuntalinjaa, mä musiikkilinjaa. Meillä on eri tyylit, erilaisia mielipiteitä. Meissä on kuitenkin niin paljon samaa. Ja jaetaan maaseudulla asumisen ihanuus sekä tuska: oltais mm. haluttu mennä Linköpingin Pride-kulkueeseen toissa lauantaina, mutta bussit ei kulkenu sopivasti!

Olen sanoinkuvaamattoman onnellinen, että sain näin ihanan siskon ensimmäisestä hostperheestä. Kära Ebba, du är jätteviktig för mig redan nu. Du kommer alltid att vara min gulliga syster! BRA JOBBAT!


Mun koko perhe on siis todella ihana ja mulla on sujunut älyttömän hyvin heidän kanssaan. Ei ole ollut riitoja tai mitään sen kummempaa, tietysti väärinkäsityksiä yms. ongelmia on ollut jonkin verran niin kuin arvata saattaa. Kaikilla on omia juttuja ja menoja niin paljon, että oon saanut tosi rauhassa vaan tehdä arjesta omannäköiseni ja alkaa elää normaalia elämää. En tunne itseäni niin vaihtariksi, mulle ei esitellä kaikkia ruotsalaisia asioita ja paikkoja hirveästi, ehkä osittain siksi koska tiesin ennalta niin paljon. Joudun siis keksimään itse aika paljon tekemistä ja olemaan skarppina ilmoittautumassa kaikkeen mahdolliseen mukaan, sillä multa ei välttämättä aina automaattisesti kysytä. Olen perheen tasavertainen jäsen, teen yhtä paljon yhteisen hyvän eteen kuin muutkin. (Joskus laitan ruokaa jopa enemmän kuin muut koska oon niin paljon enemmän kotona, haha! Uskoisitteko musta, ennen sanoin olevani maailman surkein kokki ja nyt oon laittanu ruokaa niin paljon et oon huomannu selvää edistystä! :-D) Silti tämä on tietysti vain hostperhe, en ole kokenut koko pitkää elämää tässä perheessä joten olen kuitenkin jollain tavalla aina ulkopuolinen. Lisäksi se, että pitää olla esim. oma hammastahna tuntui varsinkin aluksi tosi oudolta ja se hieman viilensi perhefiilistä.

Joka tapauksessa perheen kanssa on mennyt älyttömän hyvin, en voisi kuvitella parempaa. Suuri kasvun paikkahan tää on, ja olen jo huomannut todella vahvistuvani. Sitä mukaa kun asiat normalisoituvat, elämä helpottuu ja automatisoituu. Sitä mukaa mä kasvan, ja ehkä myös ihmiset mun ympärillä.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiva kuulla, että perheen kanssa asiat rullaavat, hammastahnaepisodista huolimatta ;-) Oletko kuullut vielä mitään ennakkotietoa tulevasta uudesta perheestäsi?

Petra kirjoitti...

Joo rullaa tosi hyvin! :-) Eikä se mikään varsinainen episodi ollut, kunhan itse vaan pohdiskelin :-D

En oo kuullut vielä mitään. Varmaan YFU odottelee vielä ennen kuin alkavat etsiä. Tai enpä tiedä!

Anonyymi kirjoitti...

Miksi vaihdat perhettä?, eihän YFUlla oo niin ku esim rotaryilla et on ainaki 2 hostperhettä vuoden aikana? :)

Petra kirjoitti...

Vaihdan perhettä, koska mun perhe päätti ottaa vaihto-oppilaan vain kolmeksi kuukaudeksi. Näin YFU sai lisäaikaa etsiä mulle perhettä koko vuodeksi. Mutta kuten sanoit, YFU:n kautta tavallisesti ei vaihdeta perhettä samalla tavalla kuin Rotaryssa, vaan pysytään samassa perheessä koko vuoden jos mahdollista.

Anonyymi kirjoitti...

Okei! Onko susta kiva juttu olla kahessa eri perheessä vai oisitko mielummin samassa ihan koko vuoden? Hauskaa vaihtovuotta sulle! Sun blogia on ihana lukee, mäkin rakastan Ruotsia ;)

Petra kirjoitti...

Aluksi olin vähän pettynyt että joudun vaihtamaan perhettä, olisin toivonut voivani olla samassa perheessä koko vuoden. Nyt kun ajatukseen on ehtinyt tottua, se tuntuu jo ihan kivalta! Pääsee kokemaan kaksi erilaista elämäntyyliä ja tutustuu taas uusiin ihmisiin. :-)
Kiitos paljon! Kiva että tykkäät ;-)