lauantai 22. marraskuuta 2014

100 dagar i Sverige

Hejsan!

Eilen (torstaina) oli mun sadas päivä täällä Ruotsissa. Aika on kulunut niin älyttömän nopeasti, etten voi ees tajuta kuinka kauan oonkaan jo asunut täällä. Koko syksy on jo melkein ohi, talvi alkaa kolkuttaa ovella. Sitten saapuu kevät, ja kesällä onkin jo aika palata kotiin. Ajan juoksu alkaa pelottaa.

IMG_1363

Mutta en todellakaan oo tuhlannut aikaani täällä. Näihin päiviin on mahtunut niin paljon: mielettömiä elämyksiä ja kokemuksia, uusia ihmisiä ja paikkoja, oppimista, naurua ja iloa, itkua ja ikävää. Tää kokemus on jo tähän mennessä antanut niin paljon etten voi millään maailman sanoilla, kuvilla tai eleillä ilmaista sitä. Se pitää itse kokea.

Mä oon jo nyt itsenäistynyt tosi paljon: täällä on pakko kyetä ottamaan vastuu itsestään. Mun kielitaito on kehittynyt ihan älyttömästi: Hilda tarkisti tänään mun ruotsin aineen ja korjas koko tekstistä ehkä viis pikkuvirhettä. Oon oppinut arvostamaan omaa kulttuuriani: täällä on tullut ikävä suomalaiselle kulttuurille ominaisia piirteitä, joita en välttämättä ollut edes tiedostanut aiemmin. Oon myös oppinut elämään tässä uudessa kulttuurissa: tunnen sopivani joukkoon, osaan toimia kuten täällä on tapana sekä tiedän kulttuurista lähes kaiken, koska olen tarkastellut ihmisiä ja kysellyt ahkerasti.

Oon saanut todella ihania uusia ystäviä ja perheenjäseniä, joista osa tuntuu lähes elintärkeiltä. Rakastan mun koulua täällä niin paljon, että mua ahdistaa jo nyt valmistuminen ja se, etten saa kokea tätä aikaa koskaan uudelleen. Näitä ihmisiä tässä koulussa opiskelemassa näitä aineita näiden opettajien kanssa. Oon myös oppinut arvostamaan omaa perhettäni ja ystäviäni ja tajunnut kuinka paljon rakastan joka ikistä heistä. Mä oon niin kiitollinen joka ikiselle ihmiselle, joka on millään tavalla ollut osallinen mun vaihtovuoteen. Jokainen mua tukenut ja jokainen täällä tapaamani ihminen. Kiitos sydämeni pohjasta. Mun kallisarvoinen aika täällä on jotain täysin korvaamatonta.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

mitä suomalaisen kulttuurin piirteitä kaipaat ? :)

Petra kirjoitti...

Muunmuassa sitä, että ruokapöydässä ei tarvii olla "kohtelias" ja hävetä ottaa lisää. Täällä kukaan ei ikinä kehtaa ottaa viimeistä palaa, se on tosi ärsyttävää ja aiheuttaa ihmeellistä ruuantuhlaustakin.