perjantai 6. kesäkuuta 2014

68 dagar kvar

Hej på er!

Hassua. Kävin huhtikuussa Wanhojenristeilyllä Tukholmassa, ja viikon päästä oon lähdössä sinne uudestaan lentäen kattomaan One Directionia (ei siitä sen enempää heh)! Kunnon ramppaus käynnissä. :-D Suomi-Ruotsi-Suomi, Suomi-Ruotsi-Suomi, Suomi-Ruotsi... Ja sinne mä sitten jäänkin kymmeneks kuukaudeks enkä tulekaan samalla laivalla kotiin. Tai edes seuraavan aamun lennolla. En ennen seuraavaa kesää.


Muttaaa täähän siiiis... tarkottaa vaan sitä että aloitan kotiutumisen kohdemaahani jo ajoissa! ;-)

IMG_1348 Josta tulikin mieleeni, pitää nyt kaivaa vanhat ruotsinkirjat esiin ja alkaa opiskella! Mulla ei ollu vikassa jaksossa ruotsia ollenkaan ja alkaa vähän kieli ruostua. Aion nyt kesällä tehä kaikkea mahollista ruotsiks: lukea kirjoja, kattoo leffoja, kuunnella musiikkia, puhua, ja todellakin myös opiskella. Koska mitä paremmin osaan kieltä kun meen sinne, sitä helpompaa sopeutuminen on. Ja tietysti mitä paremmin kielen hallitsee mennessä, sitä sujuvampi se on tullessa!

Ruotsin YFU:n Welcome Letterin yhteydessä oli pieni ruotsin kielen kurssi, joka pitää hallita ennen lähtöä. Mä lukasin sen läpi, kuuntelin niitä äänitteitä ja nauroin. Mutta Ruotsiin on YFU:n kautta menossa vaihtareita 23 eri maasta, eli vaikkapa Argentiinalaiselle, joka ei oo koskaan kuullut sanaakaan ruotsia, siinä kurssissa on sikana hommaa ja varmasti paljon hyötyä.

Tietysti kielen oppimisen eteen pitää tehdä paljon töitä vuoden aikanakin. Siksi ostinkin suomi-ruotsi-suomi -taskusanakirjan, josta voin tarkistaa kaikki uudet tai hankalat sanat! Siitä on varmasti hyötyä varsinkin vuoden alussa. Kännykänkin sanakirjaa tulee epäilemättä käytettyä, mutta jotenkin tuntuu turvalliselta, että mukana on myös vanha kunnon kirjaversio. ;-)

Mä en halua tuhlata mun vaihtovuotta Ruotsissa siihen, että puhun englantia. Se ei todellakaan kehitä kielitaitoa samalla tavalla kuin natiivien kanssa puhuminen. Siksi aionkin heti alusta alkaen puhua ainoastaan ruotsia ja käyttää englantia mahdollisimman vähän. Tietysti ymmärrän esim. Suomeen tulevia vaihtareita, jotka ei osaa tai ymmärrä vielä mitään suomen kielestä, ja siksi aloittaa kommunikoinnin englanniksi. Se vaihde jää kuitenkin todella helposti päälle. Mä osaan ruotsia jo niin hyvin, että kykenen kommunikoimaan sillä kielellä, helposti. Ja mä meen sinne oppimaan ruotsia. En ruotsalaisten hassuja enkkuaksentteja!


Tänään on muuten Ruotsin kansallispäivä! Vuoden päästä oon varmasti juhlimassa paikan päällä ;-)
Heja Sverige!

2 kommenttia:

malin kirjoitti...

jännää että valitsit ruotsin, tosi kiinnostava blogi :)
ite oon viettämässä vaihtovuotta australiassa tällä hetkellä ja sulla on kyllä ihan mahtava kokemus edessäsi!

www.malin.for.me

Petra kirjoitti...

Kiitos! :-) Kivaa loppuvuotta sulle!