sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

73 dagar kvar

Hejsan!

Mä oon Petra, 17-vuotias tyttö Helsingistä. Mun toinen vuosi Kallion lukiossa päättyi eilen (!) ja oon lähdössä Ruotsiin vaihto-oppilaaksi YFU:n kautta 13. elokuuta 2014.

Mulla on toinenkin blogi, mutta se hyytyi tänä vuonna kiireiden takia. Halusin perustaa uuden ihan vaan vaihtarivuotta varten, sillä se todellakin ansaitsee oman bloginsa! Yritän pitää tän selkeänä kanavana, josta kaikki Suomessa voi lukea mun kuulumisista tuolta rapakon (ja nyt todella tarkotan rapakkoa, meidän pikku Itämerta) toiselta puolen.

Otan mielelläni vastaan kaikenlaisia kysymyksiä ja kommentteja! Hyvän maun rajoissa millaisia ja mistä aiheesta vaan, keneltä vaan. :-) Älkää epäröikö!

Ensimmäiseksi kuitenkin kerron vastaukset kysymyksiin, jotka saan joka ikiseltä ihmiseltä jolle tästä asiasta mainitsen. Samalla valaisen vähän taustaani ja palasia tulevaisuudestakin.

FAQ
Miksi Ruotsiin?
- Mä haluan osata ruotsin kielen sujuvasti. Ei, kahdeksan vuoden ruotsinopiskelun kiitettävät arvosanat eivät tarkoita sitä. Mä haluan osata sen todella hyvin, koska koen että siitä on tosi paljon hyötyä tulevaisuudessa, mihin ikinä sitten päädynkin. Me suomalaiset luullaan tietävämme kaikki Ruotsista, ruotsalaisista ja niiden kulttuurista, mut mä haluan selvittää millasta se todellisuudessa on, enkä perustaa kaikkia mielikuvia tahtomattakin syntyville stereotypioille. Mulla on myös strateginen ajatus taustalla: haluaisin lukion jälkeen ehkä opiskella Ruotsissa. Sujuvasta kielitaidosta ja kulttuurintuntemuksesta on siis varmasti hyötyä mielettömästi.

Minne päin Ruotsia oot lähdössä?
- En tiedä vielä ollenkaan. Saan tietää paikkakunnan, hostperheen ja koulun luultavasti kaikki samalla kertaa. Tieto voi tulla milloin tahansa tästä hetkestä siihen asti kunnes lähden (tai jopa sen jälkeen...)! Infoan asiasta tänne heti kun saan tietää. ;-)

Minne päin Ruotsia sitten haluaisit mennä?
- Ihan sama. Ärsyttävästi sanottu, mutta koska en voi vaikuttaa asiaan mitenkään, en halua toivoa mitään erityistä paikkaa. Minunlaiselleni kaupunkilaiselle maaseudulla asuminen voisi tehdä hyvää, mutta toki ruotsalainen kaupunkielämäkin olisi hieno kokea. Lappi voisi olla eksoottinen, mutta toisaalta eteläkin kelpaisi... Toisaalta Skåne vähän pelottaa, koska murre on niin kummallista. No, katsotaan minne tie sitten syksyllä vie!

Miksi lähdet vasta toisen lukiovuoden jälkeen, toisin kuin kaikki muut?
- Tokan vuoden jälkeen lähtemisessä on hyvät ja huonot puolensa. Huonoin puoli on, että kun mä nyt lähden, en tuu enää näkemään mun vuosikurssia. Tietysti muutamia neljännelle vuodelle jääviä, mutta en koko vuosikurssia yhdessä. En koe sadan aamun aamunavausta, kirjotuksia, penkkareita, abiristeilyä ja lakkiaisia mun oman vuosikurssin kanssa. En edes nää niitä tapahtumia ulkopuolisena vaan missaan ihan kaiken. On varmasti myös hankalaa paluun jälkeen viettää täysin uudessa vuosikurssissa abivuosi, joka on koulunkäynnin osalta rikkonainen, mutta kaikenkaikkiaan vuotena kuitenkin hyvin yhteisöllinen. Hyvät puolet taas: pääsin tanssimaan Wanhat ja tekemään proggiksen oman vuosikurssin kanssa ja ylipäätään viettämään kaksi kiinteää vuotta samassa porukassa. Toinen hyvä puoli: pääsen kirjoittamaan vaihtovuoden aikana sujuvaksi muodostuneen kielen heti alta pois. Ekan vuoden jälkeen lähtemisessä on se huono puoli, että kielen kirjoittaminen viivästyy joka tapauksessa vähintään seuraavaan kevääseen. Lisäksi oman vsk:n kanssa saa viettää kunnolla yhdessä vain yhden vuoden. Toisaalta, voi seurata vierestä kavereiden viimeisen vuoden tapahtumia ja varmaan ehtii hitsautua uuden vuosikurssin kanssa paremmin yhteen kun siinä viettää kaksi vuotta. Molemmissa on siis hyvät ja huonot puolensa, ja on täysin ihmisestä ja elämäntilanteesta kiinni, kumpi sopii paremmin. Eipä sillä oikeastaan hirveesti ole väliä. Kun itse asennoituu ajoitukseen hyvin, se riittää.
Suurin syy mun valintaan on kuitenkin se, että mä en havahtunut tarpeeksi aikaisin, jotta oisin ehtinyt lähteä ekan vuoden jälkeen niin kuin muut. Kun mä sitten ykkösen keväällä tajusin, että mä haluan lähteä vaihto-oppilaaksi, tein koko kesän (tai oikeastaan kokonaiset puoli vuotta, toukokuusta lokakuuhun) töitä Vekkulan mattotyöntekijänä Linnanmäellä kustantaakseni vaihtarivuottani mahdollisimman paljon itse. Syksyllä etsin netistä järjestöjä, jotka lähettäis oppilaita Ruotsiin ja päädyin valitsemaan YFU:n, mikä on ollut todella hyvä ratkaisu tähän asti ja uskon sen olevan sitä myös hamaan loppuun. Lähetin hakemuksen, kävin haastattelussa ja sain hyväksymiskirjeen pienestä kissa-allergiastani huolimatta. Toisen vuoden jälkeen lähteminen ei ole mulle mikään ongelma kun oon saanut selvitettyä asiat kuntoon. Kaikki hoituu! Kun tuun takaisin, alotan mun abivuoden. Valmistun lukiosta neljässä vuodessa, joista yksi kuluu "hukkaan" Ruotsissa. Mut ei mua haittaa. Koska ei se tuu mulle olemaan hukkavuosi.

Ei kommentteja: