sunnuntai 5. huhtikuuta 2015

Glad Påsk!

Tja!

Hyvää pääsiäistä! Kerron teille nyt vähän ruotsalaisista pääsiäisperinteistä.

Untitled

Ruotsissa (tai ainakin täällä Linköpingissä, tapa kai vaihtelee paikoittain) lapset käy "virpomassa" kiirastorstaina, eikä palmusunnuntaina niin kuin Suomessa. Mutta ne ei virvo koristelluilla pajunoksilla, vaan toivottaa hyvää pääsiäistä ja antaa kortin. Vastineeksi odotetaan tietysti karkkia. ;-) Meille tuli vain yksi tyttöporukka sinä aikana ku mä olin kotona torstaina. Sinänsä vähän kummallinen tämä Ruotsin tapa, suurimmalla osalla ihmisistähän alkaa loma vasta perjantaina...


Pääsiäisruoka on vähän niin kuin "kevyt jouluateria". Suurin osa lihasta, kuten kinkku, on karsittu pois. Jäljelle jää siis esimerkiksi janssonin kiusaus, silli ja perunat, lohi yms.

Me vietettiin pääsiäistä Motalassa hostäidin puoleisen perheen kanssa. Me syötiin pääsiäisateria lounaaksi pääsiäispäivän aattona. Illalla juhlittiin hostäidin siskon miehen synttäreitä. :-)

Untitled

Ruokien välissä oli aika etsiä pääsiäispupun puutarhaan piilottamat pääsiäismunat! ;-) Mä löysin mun hienon muumiteemaisen munan jostain pusikosta muutaman minuutin etsintöjen jälkeen. :-D Ihan hauska tapa mun mielestä, en oo koskaan törmännyt Suomessa tälläseen.

Untitled Untitled

Olin kyllä niin täynnä syötyäni koko päivän! Onnistunut pääsiäinen siis. ;-) Tästä se kevät oikeasti alkaa!

IMG_2851

Ei kommentteja: