perjantai 26. kesäkuuta 2015

Öland

Tja!

Päätimme viikonloppuna tehdä pienen reissun etelään isäntäperheen kanssa. Juhannuspäivänä ajoimme Kalmariin, Ruotsin itärannikolle ja kävimme katsomassa Kalmarin linnaa.
Untitled Untitled Untitled Untitled

Sieltä matka jatkui todelliseen määränpäähämme: Öölantiin! Se on Ruotsin kahdesta suuresta saaresta pienempi ja lähempänä manteretta, joten sinne on rakennettu silta Kalmarista.

Untitled

Ruotsalaiset ovat aivan ihastuneita tuohon saareen, eikä mikään ihme - sen kauneutta ei voi muuta kuin rakastaa. Ajoimme ensin sillalta etelään päin suurelle alvarille, jossa kävelimme ympäriinsä ihmetellen kasvillisuutta. Karua, kalkkista maata ja kauniita, erikoisia kukkia, lohkeamia ja kiviä!

Harjoittelimme käenkukunnan matkimista...:-D Kaikki onnistuivat lopulta!
Untitled Untitled Untitled

Matka jatkui kohti Bed&Breakfast-paikkaa, jossa nukuimme la-su -yön. Saimme oman, pienen, söpön mökin!

Untitled

Kävimme illallisella Borgholmissa, Öölannin suurimmassa kaupungissa. Matkalla näimme Borgholmin linnan rauniot sekä Ruotsin kuninkaallisten kesäpaikan. Borgholm oli tosi suloinen pikkukaupunki. Kävelimme sattumalta sisään juuri siihen ravintolaan, jossa kaverini Nathalie on töissä koko kesän! Sain siis nähdä hänet vielä kerran ennen kotiinpaluuta. :-)

Untitled Untitled Untitled

Seuraavana päivänä ajoimme Öölannin pohjoisosaan. Kävimme matkalla mm. strutsifarmilla!

Untitled

Pysähdyimme myös Öölannin raukeilla Byrumissa. Sieltä oli hieno näkymä Blå Jungfrun -saarelle, jonne noitien sanotaan lentävän!

Pysähdyimme katsastamaan kaunista rantaa. Siellä oli huumaava tuoksu noista kukista!

Häll
Aivan kuin kiveen olisi piirtynyt maailmankartta!
Kävimme kävelyllä Öölannin pohjoisimmassa osassa Grankullavikin varrella.

Vanha hylky
Untitled

Viimeisenä pysähdyimme Sandvikin myllyllä, joka on sekä ravintola että museo. Söimme ensin perinteistä Öölantilaista ruokaa: kroppkakor sekä lufsa ja sitten tutustuimme vanhaan, kahdeksankerroksiseen myllyyn.

Loppupäivä kului ajaessa kotiin. Reissu oli todella hauska ja oli tosi mielenkiintoista nähdä tällainenkin osa Ruotsia! Tuli hirveä hinku päästä myös Gotlantiin joku kerta, siellä on kuulemma suurempia raukkejakin, joihin niin kovasti tykästyin... :-)

Olavi Seppänen kirjoitti...

Hei!

Nyt, kun oot palaamassa Suomeen, haluan vielä kiitää, että oot pitänyt tätä blogia hellittämättä koko vaihtarivuoden ajan. Sitä on ollut mukava seurata. Etenkin kuvat on tosi upeita (ei vähiten tässä Öland-jutussa) ja onneksi niitä on paljon. Kiitos myös keskusteluista/väittelyistä! Meinaatko pitää jotain blogia myös jatkossa täällä kotopuolessa?

P.S. Gotlantiin kannattanee tosiaan mennä, ja siellä on vielä muitakin upeita kiviä kuin raukit. Oot ehkä joskus kuullut kuvakivistä: http://www.guteinfo.com/?id=1275 Niitä haluaisin joskus itse käydä katselemassa!

Petra kirjoitti...

Hei!

Kiitos palautteesta!

Aikomuksena on jatkaa tätä blogia ainakin kesän yli ja kirjoittaa fiiliksistä myös kotiinpaluun jälkeen.